Share Smart

Cum să-ți pui ordine în carieră și de unde să începi

7 februarie 2019

Cum să-ți pui ordine în carieră

Viața noastră a devenit din ce în ce mai aglomerată: obligații și îndatoriri de tot felul, din când în când mici plăceri sau satisfacții, multe, multe lucruri care trebuie făcute ACUM, la serviciu, înainte de serviciu și după, gadgeturi care ne distrag atenția, dialoguri pline de substanță, dar și unele sterile și inutile și, peste toate, un noian nesfârșit de stimuli și informații. Parcă e din ce în ce mai greu să le închizi ușa-n nas. Din ce în ce mai mulți oameni se simt sufocați până la gât, până la suprasaturație și blocaj mintal și emoțional. Așa că nu e de mirare că autorii care scriu despre ordine și dau sfaturi simple și practice despre CUM să faci ordine se bucură de mare succes. Altfel spus, cuvântul de ordine al prezentului a devenit… ordinea însăși.

Una dintre principalele purtătoare de drapel ale acestui nou curent al simplității eliberatoare este Marie Kondo, ale cărei cărți au fost traduse și în limba română. Iată-le aici. Bine, cârcotașii pot spune că n-au nevoie de altcineva care să-i învețe să facă ordine în casă și să-și pună ordine în viață; asta fac de când se știu. Acestora le garantăm că or să aibă un declic, în urmă căruia se vor întreba: „Cum de nu m-am gândit la asta până acum? Era chiar la îndemână!”.

Dar nu despre organizarea hainelor în dulap ne-am propus să scriem azi, ci despre o abordare similară a carierei.

Poți să începi cu o acțiune de DEBARASARE și pentru asta ai nevoie să pui toate lucrurile pe masă, la vedere, și vechi și noi, și bune și rele. Apoi, să-ți faci un selfie profesional. Nu te rezuma, însă, la un bilanț al competențelor, deși e și acesta extrem de util și chiar obligatoriu, măcar o dată la un an sau doi, la viteza cu care se schimbă contextele noastre de lucru. Aruncă la coș competențele învechite, de care nu mai ai nevoie și care te încorsetează, și propune-ți să deprinzi altele noi. Atenție, nu tot ce-i vechi trebuie aruncat, uneori vechiul devine nou, dacă aduce soluții viabile la problemele cu care te confrunți. Alege un curs care să-ți creeze cât mai multe oportunități de dezvoltare profesională. Analizează împreună cu colegii procesele interne din companie; simplifică ce e complicat și scurtează ce consumă prea mult timp și energie. Umblă pe la productivitate, nu e doar treaba managementului, ci și a ta, pentru că îți vei face timpul petrecut la serviciu mai plăcut și mai aducător de recompense.

În paralel, PĂSTREAZĂ ȘI CULTIVĂ CE-ȚI ADUCE BUCURIE. Apropo, dacă jobul actual nu-ți oferă nici măcar una, dă click aici și ne auzim. Firește, câștigurile materiale au o mare, mare însemnătate, însă dacă ai senzația că SACRIFICI prea multe pentru ele, poate că nu merită. Se spune că arta cere sacrificii – și e adevărat, zicem noi – dar cum vă sună „leafa mare cere sacrificii pe măsură”? Și ce ești dispus să sacrifici pentru ea? Libertatea de a gândi și de-a spune ce gândești, orice formă de atașament pentru job, pentru colegi, chiar pentru clădirea spre care te îndrepți dimineața? Teama de a riposta când ești supus/ă unor nedreptăți? Orele petrecute la job peste program? Riscul unor conflicte fățișe? Îndepărtează-te de colegii toxici și nu intra în jocul lor.

Fiecare dintre noi poate și, am adăuga noi, trebuie să extragă o formă de satisfacție din munca lui: că își face treaba bine, că ceea ce face le e util și altora, că își pune mintea la contribuție, că ce a scris a avut succes, că se bucură să-și revadă colegii (sau cel puțin pe unii dintre ei, ca să nu idealizăm), că îi zâmbește și îi mulțumește un client, că a învățat pe cineva ceva și așa mai departe. Fără nicio emoție pozitivă, munca are alt nume și se numește corvoadă.

Și, la sfârșit, ORGANIZEAZĂ-TE – și la muncă, și acasă. Lucrul bine făcut e cam pe la jumătatea distanței dintre perfecționism și delăsare. Găsește echilibrul optim între ce trebuie să faci (plus resursele folosite) și ce vrei să faci, cu bucurie. Potrivit lui Einstein, „viața e ca mersul pe bicicletă. Ca să-ți menții echilibrul, trebuie să te miști în permanență.” Totuși, pentru asta trebuie să ai libertate de mișcare, inclusiv în spațiul mintal.

Iată care sunt sfaturile lui Marie Kondo despre productivitatea noastră cea de toate zilele.

Photo by Gades Photography on Unsplash