Share Smart

Am mai multe oferte de job. Cum să aleg?

3 februarie 2022

oferte

Dacă ai ajuns în încurcătură de la prea multe oferte, ești norocos/ norocoasă sau mai precis cauți intensiv, cu rezultate bune, ești într-o piață dinamică și ai un profil cu angajabilitate mare. Fe-li-ci-tări!

Postura de consilieri de carieră ne pune adesea în situația de a discuta cu cei pe care-i îndrumăm despre evaluarea unei oferte de job. Abordăm azi situația fericită în care ai șansa și confortul psihologic de A PUTEA ALEGE.

Alegerea e personală și depinde de combinația de nevoi și așteptări – emoționale și raționale – pe care ți-ai stabilit-o. Bine-ar fi dacă le-ai așterne pe hârtie (sau într-un Excel) și le-ai pondera cu coeficienți diferiți, în funcție de nivelul de prioritate. Asta ți-ar permite să faci alegeri pe o bază solidă, care să echilibreze latura emoțională cu argumente raționale.

Emoții, relații și linia orizontului

Orice-ai pune în balanța personală, variabila care poate schimba adesea calitatea vieții în noua companie este perspectiva pe termen îndepărtat. Ce-i drept, jobul este aici și acum, dar șederea în companie poate și ar trebui să fie mai lungă. De aici și interesul de a afla cât mai multe informații despre contextul în care se află compania sau chiar departamentul în care vei intra (fuziune în curs, proiect de construcție sau de ajustare, industrie în creștere, atractivă, astfel încât să poți învăța lucruri noi etc.).

Ești ambițios și centrat pe carieră? Atunci vei lua în considerare modul în care compania înțelege să-și dezvolte salariații, dacă are organizate parcursuri de carieră, dacă favorizează aplicațiile interne, mișcările laterale etc.

Ești curios intelectual, interesat să înveți, competitiv în raport cu tine însuți? Atunci vei fi atras de companiile care investesc în formarea profesională, acordă atenție sporită fazei de onboarding, fără să supună noul angajat la testul aruncării în piscină când nu știe să înoate.

Ești anxios în ceea ce privește incertitudinile momentului, ai trecut prin experiențe neplăcute de concediere? Atunci poate vei prețui în continuare stabilitatea și valorile sigure, chiar dacă angajatorul nu rupe norii la capitolul salariu și beneficii. Nu, nu e demodat, există momente și etape diverse în viața noastră profesională.

Raționalitate și pragmatism pe termen scurt

Intenționat am lăsat salariul pe plan secund. Nu vrem să vă spunem o poveste inspirațională despre cum salariul n-ar conta atât de mult. Triada salariu + bonus + beneficii este cu siguranță printre prioritățile oricăruia dintre noi. (De regulă) cifrele nu mint, dar provocarea este să judeci oferta primită în conexiune cu anvergura postului și a companiei.

Salariul și postul ar trebui să fie aliniate, mai toate companiile acordă o importanță semnificativă studiilor salariale și aleg să se poziționeze față de concurența lor. Fără iluzii, puține sunt acelea care se distanțează de media sau mediana industriei. Fie au planuri pe termen scurt, fie obiectul de activitate justifică o abordare pragmatică de „achiziție” de talente (în sensul primar al cuvântului). Nu uita să acorzi atenție și câtorva detalii care nu sunt mereu bine puse în valoare în ofertele de angajare: dacă brutul e constituit după modelul fiscal curent ori dacă a rămas agățat în 2018 (în net, nu face mare diferență, dar la pensie, da); dacă există un al 13-lea salariu; dacă există și cum se constituie bonusul și în ce fel vei fi evaluat; dacă există alte beneficii financiare care îți pot crește veniturile lunare.

Mașina de serviciu este pentru unii un criteriu important în alegerea unei oferte. Cel mai important? Depinde ce înseamnă pentru tine statutul social sau dacă te-ai obișnuit de mulți ani să parchezi limuzina firmei la scară. Într-o viață de recrutori, am văzut candidați refuzând joburi deosebite pentru că mașina era prea mică ori pentru că nu era marca așteptată; ori pentru că nu era deloc mașină de serviciu, în comparație cu jobul existent; și mai drăguț, pentru că nu exista flexibilitate pentru o variantă break a mașinii, ceea ce ar fi permis deplasarea mai ușoară a familiei cu toate bagajele. Mașina face și desface oferte de job, asta-i clar.

Mai puțin vizibilă este încărcarea reală pe care sarcinile de serviciu o presupun, eventual și volumul deplasărilor pe care le vei avea de făcut. Astfel, o alegere informată înseamnă să afli obiceiurile de lucru din departament, cât de mult se lucrează peste program, de exemplu. Nu ținem un discurs despre programul de la 9 la 5, dar în funcție de combo-ul tău personal, e bine să știi cât timp liber vei avea și de ce fel de organizare familială ai nevoie.

Pandemia a adus în discuție încă și mai mult decât de obicei locația biroului și programul de lucru. Mai precis, e important să înțelegi de la început dacă lucrul de la distanță e posibil să fie prelungit după pandemie ori ba, adică în jargonul HR, dacă jobul va fi office first sau remote first?

Tot la capitolul pragmatic am așeza și reputația companiei, despre care poți afla mai multe din review-urile de pe site-urile specializate, dar și din mediul de business. Nu spunem să te iei după vorbe, după zvonuri, ci să cauți elemente suplimentare de informație.

Nu în ultimul rând, oferta potrivită poate fi aceea unde managerul direct este omul cu care îți dorești să lucrezi. Niciun salariat nu e etern, nici șeful direct nu e, dar dacă-i vorba de echipă, mai bine să ai încredere în viitorul tău manager. Și mai bine, e apreciabil să ai ocazia să întâlnești parte din echipă în procesul de selecție, puține companii fac asta. Abia atunci vei simți la firul ierbii ce înseamnă spiritul companiei (zis și vibe în romgleza noastră de toată zilele) și-ți vei putea folosi cu parcimonie și intuiția.

Mult succes la noul job!

Photo by krakenimages on Unsplash