Share Smart

Companiile și noi în mediul online – vă mai puteți imagina o vacanță fără rezervări pe internet?

17 iulie 2017

În 2016, 8 din 10 utilizatori de internet din Uniunea Europeană au căutat online informații despre bunuri și servicii. Prin urmare, companiile (cel puțin cele cu peste 10 angajați, la care se referă cea mai recentă cercetare întreprinsă și publicată de Eurostat) își consolidează treptat prezența pe internet – prin crearea unui website, utilizarea rețelelor sociale sau prin publicitate țintită.

24% din companiile din UE cu website propriu oferă servicii de rezervare sau de comenzi online

La nivelul UE, 80% din companiile cu acces la internet aveau, în 2016, website propriu. În anul 2010, proporția era de 71%. Din acest punct de vedere, fruntașe sunt Finlanda (95%), Danemarca (93%), Germania și Suedia (ambele cu 91%).

Privind datele mai îndeaproape, se remarcă faptul că proporția companiilor cu website propriu este direct legată de dimensiunile afacerii. Astfel, aproape toate companiile mari (95%) bifează această cerință (da, suntem de părere că a devenit de mult o cerință), în timp ce 79% din IMM-uri au propriul lor website. Și sectorul de activitate joacă un rol: 96% din companiile care oferă servicii de cazare au website, comparativ cu 67% din firmele care activează în domeniul transportului și depozitării.

Apropo, chiar ar merita făcut un test printre colegii mai tineri, cu următoarea temă: găsește și rezervă cazare pe litoralul românesc, indiferent că e la Mamaia sau 2 Mai, FĂRĂ să folosești în NICIUN fel internetul. Nu ai voie nici să suni un prieten, să se uite el pe net! Cititorii noștri din era analogică poate că își amintesc listele lungi (păstrate cu mare grijă tot anul) de numere de telefon – fix, cum altfel! – ale diferitelor gazde de la 2 Mai. Sunai la tanti Maria, care, vai, nu mai avea nicio cameră liberă, dar care, amabilă, se ducea la vecina s-o întrebe ei când îi pleacă oaspeții și tot așa. Dura uneori o seară întreagă până smulgeai o promisiune măcar sau, dacă nu mai aveai răbdare și marea te chema, îți puneai a doua zi rucsacul analogic în cârcă, fuga la gară, cumpărat bilet (fără rezervare, daaa!) la trenul de la 6, coborât la Mangalia, sardinit în rata până la 2 Mai, unde, cu ultimele puteri și pe un soare crunt (e deja prânz, să ne înțelegem), începeai să bați pe la porți până găseai gazdă… 🙂 Acum, când vedem pe net și ce o să mâncăm în concediu, tribulațiile astea par de Ev Mediu, nu? Dar să ne întoarcem în prezent…

Companiile își folosesc website-ul ca să le furnizeze diferite informații și funcționalități clienților și partenerilor de afaceri. Cel mai adesea, oferă cataloage de produse sau liste de prețuri (72% din total). 35% promovează oportunități de angajare sau acceptă candidaturi online, 24% au opțiuni de comenzi și rezervări online și 11% au funcționalități care permit urmărirea online a comenzilor.

Cum și cât utilizează companiile rețelele sociale

Aproape jumătate (46%) din toate companiile din UE cu acces la internet au raportat că au folosit cel puțin un canal de social media în 2016: cele mai comune au fost rețelele sociale (precum Facebook, LinkedIn sau Xing), care au fost folosite de 43% din companiile cu acces la internet, urmate de website-urile de conținut multimedia (precum YouTube, Flickr sau Picasa) – cu 15% și de bloguri sau microbloguri (de pildă, Twitter) – cu 14%.

Dintre statele membre, cea mai mare cotă a companiilor care folosesc rețele sociale se înregistrează în Malta (73%). Pe noi ne-a mirat să aflăm că, în România, proporția echivalentă e de 36%. Parcă am fi crezut că e mai mare…

Pe lângă rațiunile de marketing și de promovare a imaginii, merită notat aici că 38% din firmele prezente pe rețele sociale se folosesc de această prezență pentru a recruta angajați – tendință aflată în plină ascensiune, potrivit observațiilor noastre.

Cam așa arată viața companiilor în mediul online în anul 2016. Unde se va ajunge peste 5 ani? Cine știe ce o să mai apară? Oare ne pot lămuri colegii specialiști în ITC? Poate. După ce publicăm acest articol, promitem să-i sunăm pe fix, să ne spună, dar tare ne temem că nu or să ne răspundă…

 

Acest articol a fost redactat pe baza datelor publicate de Eurostat.

Photo by Brooke Cagle on Unsplash