Share Smart

Ești om de PR? Dovedește-o la interviu!

14 martie 2019

Esti om de PR?

PR și comunicare. Internă și externă. Strategie. Viziune. Rezultate. Indicatori. Opinii și atitudini. Domeniul se extinde, subdomeniile se supraspecializează, lucrurile se schimbă de la un an la altul, cu viteza (tele)comunicațiilor înseși. Drept urmare, nici angajatorii, nici recrutorii nu mai știu ce să mai ceară de la un PR. Unii se acoperă și rezolvă situația rapid, cerând prea multe și de toate pentru toți: scriitor excelent de conținut, redactor și corector doi în unu, administrare website și, de nu ce nu, chiar creare de website (pa, pa, website developer!), ochi bun pentru design (dar și cunoștințe de programe precum Adobe InDesign, Photoshop, AI etc. – că de ce-ar mai angaja și un grafician profesionist pentru un afiș de calitate?), fler pentru organizarea de evenimente interne și externe, inclusiv abilitățile tehnice care vin la pachet cu organizarea de evenimente, plus câteva programe de creare și editare video, cunoștințe bune și relații cordiale cu jurnaliștii din oraș și, desigur, cu influencerii, magician al rețelelor sociale, vorbitor electrizant în public etc., etc. Ca să ne amuzăm, trebuie să aibă și carnet de conducere… Nu că nu am fi văzut și astfel de cerințe în anunțuri de angajare, că doar cine să ducă la locul evenimentului faimoasele și etern instabilele bannere verticale roll-up de 85 x 200 cm, din polipropilenă și cu bețe de aluminiu incluse?

Nu ne referim în acest articol la competențele tehnice ale unui bun PR, cum ar fi cunoașterea metricilor de evaluare, a proceselor necesare și obligatorii dintr-o agenție de profil, programe sofisticate de măsurare și raportare a impactului unor acțiuni de comunicare, ci la ceea ce credem noi că un om de PR căruia meseria I SE POTRIVEȘTE trebuie să-ți transmită la un interviu de angajare.

Fluența comunicării verbale și deplinul acord al acesteia cu gesturile și atitudinea. E greu de imaginat și de crezut un PR care nu știe să vorbească scurt, cuprinzător, sugestiv, cu nuanțe personale și captivant. Trebuie să te facă să-ți dorești să-i pui întrebări, să afli mai multe despre el și despre munca lui. Trebuie să știe să tacă. Să-ți inspire o caldă stăpânire de sine, necesară mai ales dacă va îndeplini și rolul de purtător de cuvânt, când, poate, va trebui să apară în fața presei și să anunțe vești proaste sau chiar tragice. 🙁

Spontaneitatea. S-a dus pe apa Ozanei – cea frumos curgătoare şi limpede ca cristalul – susurul molcom din anii 1990-2000, când companiile făceau dimineața revista presei, vedeau un articol ostil și pregăteau vreme de-o zi un „drept la replică”, pe care trebuia să-l aprobe Șefu’ cel Mare în persoană. Acum, dacă nu reacționezi la o situație de criză într-un sfert de oră, vuiesc rețelele sociale și se aprind ecranele TV de breaking news. În dialogul de la un interviu de angajare, un bun PR trebuie să reacționeze în mod spontan, cu argumente solide și bine formulate.

Puterea poveștii. Un PR e un autor de mesaje în care trebuie să creadă. Dacă te-ai plictisit ascultându-l, ori ai tu o zi proastră, ori el. Ori nu se potrivește el cu ce vrea să facă. Dacă te amețește cu vorbe goale și sforăitoare, cu termeni tehnici, nu-i OK. De fapt, e de-a dreptul greșit. Interlocutorul tău trebuie să știe să istorisească: cine e, ce a mai făcut până acum, ce campanii i-au adus satisfacții profesionale, ce își amintește cu plăcere din experiența lui; altfel cum va povesti despre brandul pe care îl va promova? Acum ceva ani, ne spunea un PR, la un interviu, că el se descurcă fără probleme în orice situație, că e-n stare să vorbească cinci minute fără să spună nimic… Cam asta cred și politicienii noștri, din păcate. Să le spunem tuturor că se vede la o poștă?

Corectitudinea exprimării. În orice meserie, greșelile de exprimare scrisă și orală ni se par impardonabile, dar mai ales în cea de PR, unde lucrezi, la propriu, în văzul lumii. Paranteză: aici e musai să vă spunem o întâmplare adevărată. Un coleg de-ai noștri a fost invitat să participe la interviul de angajare a unui PR. Și-a aruncat ochii pe CV, unde, la postul vizat, scria: „expert relații publice”. Doar că din ultimul cuvânt lipsea o amărâtă de consoană. Vă lăsăm pe voi să ghiciți care, că dacă n-ar fi nu s-ar povesti! 🙂 Putea bietul om să spună orice, dar se descalificase… Vai, pentru o literă? Ei, bine, da!

Farmecul personal. Greu de spus în ce constă și cum poate fi surprins, dar contează.

În mod sigur, mai sunt și alte ingrediente ale unui interviu reușit pentru angajarea unui PR. Chimia? Și ea. De ce? Pentru că, la cum arată lucrurile în prezent, va trebui să lucrezi cu el în fiecare zi, că vrei sau nu. Cum spuneau autorii cărții Funky Business, „all business is show business”, așa că n-o să poți să-l eviți.

N.n: Acest articol continuă seria noastră „Dovedește-o la interviu!”. Primul exemplu a fost cel al candidaților care vor să lucreze în vânzări. Cu ce altă profesie v-ar plăcea să continuăm?

Photo by Johanna Buguet on Unsplash