Share Smart

Frumoasa din pădurea adormită

2 februarie 2022

frumoasa

Ne-am trezit dimineață cu declarațiile optimiste ale ministrului Sănătății: „Cred că vom reveni la normal până la sfârșitul lunii martie. Normal înseamnă că probabil nu va mai fi nevoie de starea de alertă. Cred că prelungirea stării de alertă va fi limitată de această dată și nu va mai trebui să luăm acele măsuri care să ne afecteze viața economică și socială.”

De aici și întrebarea zilei: vom reveni la birou ca și cum n-ar fi fost pandemie?

Angajatorii au învățat în ultimii doi ani lecția prudenței și a incertitudinii. Și cu toții am învățat cât de multa încredere putem avea în declarațiile politicienilor români.

Până una-alta, modificările legislației sunt atât de dese, încât a devenit foarte dificil să adaptezi protocoale și politici de sănătate și securitate în muncă. Aici, obligațiile angajatorilor de a asigura sănătatea salariaților la locul de muncă nu s-au schimbat, iar mediul de afaceri cere fără succes PREDICTIBILITATE. Exercițiul de urmărire a legislației și de monitorizare a izolaților și carantinaților a devenit un job cu normă întreagă în instituțiile și companiile de mari dimensiuni.

Credem că, în primă fază, angajatorii vor continua să fie prudenți în gestionarea consecințelor pandemiei. Cu siguranță, acest mesaj a venit și de la grupurile-mamă, din țări cu politici sanitare mai stricte și mai clare. Anul 2022 va continua să stea sub semnul incertitudinii, chiar dacă, poate, valul 6 ne va lăsa răgaz să respirăm pe timpul verii.

Din perspectiva angajatorului, identificăm cel puțin următoarele subiecte pe care pandemia le-a influențat semnificativ:

  • Lucrul de acasă. Hibrid e cuvântul anului, angajatorii vor trebui să se pronunțe dacă optează pentru remote first sau pentru office first.
  • De acest răspuns va depinde în oarecare măsură și decizia anumitor salariați de a rămâne în companie ori de a-și cauta alt job. Angajatorii vor trebui să fie atenți la așteptările reale ale salariaților lor cu privire la revenirea la birou.
  • Absenteismul – cât timp continuă să fie mii/ zeci de mii de persoane infectate zilnic, înregistrate oficial sau nu, prezența integrală la birou este o himeră. Mai ales în marile orașe, în servicii, în sediile companiilor, adică exact acolo unde munca se și transformase cel mai vizibil.
  • Menținerea sau ridicarea anumitor restricții – există în continuare sectoare cu activitate restricționată parțial, există prevederi despre șomajul tehnic. Declarațiile politice ne fac să credem că statul nu va mai sprijini nicicum financiar economia, așa încât elimină direct toate restricțiile, lăsând din nou oamenii pe cont propriu.
  • Spațiul disponibil – multe companii au acceptat deja faptul ca viitorul va fi hibrid și prin urmare au renunțat la diferite suprafețe de birouri sau le-au redimensionat pentru un număr mai mic de salariați. Întoarcerea la momentul martie 2020 este puțin probabilă.
  • Organizarea circuitelor, accesul la anumite facilități etc.
  • Mai prozaic, banii pentru concedii medicale de recuperat de la stat – chiar și în vremuri normale, statul român are multe luni, chiar ani de întârziere în rambursarea acestor cheltuieli către angajatori. Ce se va întâmpla în perioada următoare?

Și noi, ca și voi, ne dorim încheierea acestei perioade din viețile noastre. Iar speranța moare ultima. Ne vedem reîntorși la școli deschise, la copii veseli, angajați în teambuilding, vești bune și planuri de concedii. Dar trebuie să avem grijă și să nu ne înecăm cu mărul din poveste.

Photo by Evgeni Tcherkasski on Unsplash