Revista presei economice din săptămâna 21-27 august
23 ianuarie 2020
În fiecare lună ianuarie așteptăm cu interes culoarea anului, în viziunea Pantone. Propunerea lor ajunge știre la televiziuni, pe bloguri și în ziare, iar cea de anul acesta, Classic Blue, ne-a inspirat nouă o poveste despre HR în 2020.
Pentru început, să vedem ce zice Pantone 😊 despre întoarcerea la clasic.
„Trăim vremuri în care avem nevoie de încredere și credință. PANTONE Classic Blue 19-4052, o nuanță de albastru robust și de nădejde, pe care putem mereu să ne bazăm, exprimă exact acest tip de siguranță și de constanță. Impregnat de o rezonanță profundă, Classic Blue oferă o temelie de care te poți ancora. Un albastru al nemărginirii, evocator al cerului de seară vast și infinit, Classic Blue ne încurajează să privim dincolo de evidență pentru a ne lărgi orizontul de gândire și, provocându-ne să gândim mai profund, ne îmbogățește perspectiva și deschide fluxul comunicării.” (Leatrice Eiseman, directoarea executivă a Pantone Color Institute)
În graba de a construi resursele umane din România, anii au trecut parcă prea repede, s-au ars etape, multe edificii organizaționale s-au făcut și s-au dărâmat. Constatăm adeseori că, sub presiunea urgenței, ne-am concentrat mai mereu atenția și bugetele pe focurile care ardeau mai tare: recrutarea și formarea profesională, eventual recompensarea celor mai performanți, uneori într-un soi de perpetuum mobile, în condițiile unei fluctuații de personal cu mult peste orice standard profesional considerat acceptabil sau decent. Deși mitul e universal, până la urmă Meșterul Manole e unul de-ai noștri, cu bune și cu rele…
Tocmai pentru că pesemne și-au dat seama că, în goana de-a stinge diferite vâlvătăi, au uitat esențialul, adică temelia, anul trecut mai toate companiile și-au ațintit reflectoarele pe politicile de employer branding. S-au oprit puțin, că se reflecteze și să se autodefinească. Chiar și noi, tot aici, pe blog, decretam anul 2019 ca anul Employer Branding pentru companiile din România. Așa o fi fost?
Fiind început de an, încă ne permitem să visăm frumos și să descriem activitatea de HR în Classic Blue, culoarea constanței, a încrederii și a profunzimii perspectivei. Tocmai ce lipsea multora dintre companiile de la noi.
Consistență și constanță
Promovăm intens milenialii, HR-ul românesc se încăpățânează să alerge după candidați sub 35 de ani, în căutarea unei vitamine miraculoase pentru business. Cuvinte precum diversitate și incluziune rămân doar forme fără fond, dacă nu luăm în calcul toate categoriile de salariați. În măsura în care noțiunea de CONSISTENȚĂ mai are vreo semnificație, atât timp cât toate generațiile de angajați coexistă sub același acoperiș, companiile își datorează să asigure programe adaptate fiecăreia.
Nu degeaba s-a inventat termenul “from hire to retire”, nu degeaba insistăm să promovăm ideea că ciclul de viață al salariatului în companie nu include doar angajarea, formarea și, mai nou, fidelizarea și dezvoltarea. Pe bună dreptate, unii salariați se întreabă: ce urmează după fidelizare? Unde se oprește dezvoltarea fiecăruia? E cu punct sau cu punct și virgulă? Dincolo de cuvinte, abordarea holistică oferă CONSTANȚĂ și securizează angajații. Și prin asta se înțelege că nu mai putem privilegia performanța și eficiența economică în fața dezvoltării individuale și colective, nu putem ignora nici nevoia de colaborare, nici regulile etice și de echitate internă și nici responsabilitatea corporativă a companiei.
Combinate ca pe o paletă de pictură, CONSISTENȚA și CONSTANȚA formează Classic Blue, pentru că alcătuiesc fundația și asigură stabilitatea edificiului unei companii. Cine promovează doar excepțiile nu se poate plânge de instabilitate și nici de uz și abuz de privilegii. Când decizia este inconstantă, deviațiile sunt numeroase și managerii sunt din ce în ce mai puțin credibili în fața echipelor. Consistență înseamnă și coerența dintre mesajele din povestea brandului de angajator și practicile din companie.
Personalitate și brand
Da, brandul de angajator e un STATEMENT, capacitatea de a identifica ADN-ul de angajator și de a-l expune/promova în lumina potrivită. Dar înainte de lumină sunt substanța, spiritul și misiunea pe care compania și le asumă. E un statement și să mergi împotriva curentului și să impui un ton agresiv, fals prietenos, cu reclame luminoase, un soi de Time Square al employer branding-ului, dar în spatele căruia s-au pitit aceleași practici manageriale și o presiune mare pe rezultat.
E un statement să te întorci cumva la rădăcini și să înțelegi că a-ți mulțumi salariații a devenit mai important decât a-ți mulțumi managementul. Tocmai de aceea ne concentrăm din ce în ce mai mult pe experiența salariatului CU compania (și nu ÎN companie).
HUMAN, de la Human Resources
Unora le poate părea demodat, dar în vremuri de restriște pentru piața muncii, întoarcerea către comportamentele clasice ale resurselor umane nu vor face rău niciunei organizații, niciunei echipe. DA pentru promovarea pe piață a resurselor umane, DA pentru HRIS & Analytics, DA și pentru Bots și digitalizarea proceselor repetitive… dar, până la urmă, relația umană face și desface cariere și parcursuri profesionale. Într-o lume incertă, te poți baza pe angajatorul cu un comportament uman demonstrat, care ia în considerare un parcurs și nu un post, care gândește pe termen lung și oferă oportunități de carieră în consecință. În același mod, relația cu superiorul ierarhic ori cu membrii echipei restrânse sunt determinante pentru stabilitatea emoțională a salariatului.
De aici și combinația câștigătoare dintre repeziciunea cu care tratăm o informație digitalizată și răbdarea cu care personalizăm, ascultăm, construim pas cu pas cariere în companiile noastre.
În loc de încheiere, vă transmitem și vouă câteva surse de inspirație în cheie albastră. Istoria culorii albastru, albastru în casele voastre, albastru pentru viitoarele voastre călătorii, la Viscri, în Deltă ori la Chefchaouen. Și dacă tot nu v-am convins, să nu uităm că albastrul sporește productivitatea și creativitatea 😊.
Așadar, is Classic Blue the colour for you?
Photo by Kristopher Allison on Unsplash
Articole similare:
Abonează-te la newsletter: