Singurătatea căutătorului de job
22 octombrie 2020
Ne-am obișnuit să le cerem sus și tare celor care ne conduc să rămână conectați la realitatea din teren, relevanți în strategie și conectați cu inovația tehnologică. Opinia generală față de ei e adeseori vecină cu ostilitatea sau în cel mai bun caz cu nepăsarea. „Avem probleme? Să le rezolve, că doar de-aia sunt plătiți (șefii) cu salarii cu X zerouri și au beneficii cât cuprinde. Dacă nu găsesc soluții, să plece sau, dacă nu pleacă, să ia deciziile cele mai potrivite pentru viitorul companiei și pentru angajați.” La vremuri grele, oameni noi, cum ar veni!
Dar oare câți dintre noi ne-am pus serios întrebarea și obiectivul de a rămâne noi înșine conectați, relevanți, la zi cu ce se întâmplă în industrie, la concurență, în alte domenii inovative care ne pot inspira cu tendințe? Este sau nu responsabilitatea noastră, a fiecăruia, de a ne păstra ANGAJABILITATEA, care definește cota fiecăruia pe piața muncii? Cât de mult depinde cariera noastră pe termen lung de atitudinea față de muncă și față de cunoștințele pe care le deținem? Sunt întrebări pe care avem nevoie să ni le adresăm periodic în orice vremuri, dar mai ales pe timp de furtună. Sunt opt luni de când manualele de leadership și cărțile pline de sfaturi (in)utile s-au dovedit culegeri de… rime.
Teoreticienii și vorbitorii inspiraționali au inventat în ultimii ani o mulțime de noi concepte, bazate mai mult sau mai puțin pe jocuri de cuvinte – important era să sune sexy. Conceptele, se pare, nu prea mai erau vehiculul unei idei sau teorii puse în slujba unei demonstrații, ci invers: vreau să demonstrez ceva, deci trebuie să fac bine să inventez concepte bazate pe aliterații ușor de reținut. Business-ul devenise show business.
Multe concepte și încă și mai multe povești de succes, personale sau companii ori chiar industrii suferă o criză nemaiîntâlnită. Să aruncăm o privire la ce pătimește industria aeronautică ori industria turismului și vom înțelege că acest an (sau anul viitor) va lăsa urme profunde în modul în care sunt conduse corăbiile mari numite generic companii. Ne întrebăm de ce abilități de navigație vor avea nevoie căpitanii dacă vor să le sufle vântul în catarg? (Și să-i ducă în Lumea Nouă, nu în No Man’s Land.)
Dar ce-mi rămâne mie de făcut ca să rămân conectat la piată, la business, la tendințe? Iată câteva sugestii pe care vi le propunem și vouă.
Aplică din plin gândirea anti-age
Nu, nu despre colagen e vorba, ci despre curiozitate și deschiderea către aerul vremurilor. În plină incertitudine, ce e mai important decât capacitatea de a schimba direcția corabiei în funcție de vântul favorabil? Cu condiția să-l simți cum bate, desigur? OK, vântul se numește tendință în piața actuală, dar e totuna. Busola de azi înseamnă nu doar cercetare, ci și multă intuiție. Care intuiție se bazează pe curiozitate și pe instinctul de a asculta.
Ieși din bula ta, ascultă și dialoghează
Trăim cu credința că suntem conectați, dar fiecare are un program bine stabilit, un job cu o descriere precisă, iar unora chiar le cade greu să facă un pas alături de job description și se consideră exploatați dacă angajatorul le cere să fie polivalenți. După birou, trăim în altă bulă protectoare, cea a familiei și prietenilor, și ne iluzionăm cu rozul de pe pereții din social media. Bulă după bulă, nici nu ne dăm seama când realitatea percepută e un pic alta decât realitatea vremurilor. Pe Facebook toți suntem viteji și fericiți, din biroul corporate orice câmp (părăsit) poate părea un peisaj sălbatic instagramabil. Bine-ar fi de-am păstra dialogul dintre generații, dintre niveluri ierarhice și nivelurile financiare, dintre mediile socioprofesionale. Ne-am exersa mai bine abilitatea de ascultare și de cooperare, într-un exercițiu constant de agilitate mentală și de modestie în care nu totul e garantat, nu totul e meritat.
Învață și învață-i și pe alții
Când treci jalonul 45+, afli chiar de-a doua zi că faci parte dintr-o generație mai puțin dinamică, inflexibilă, care nu mai acceptă schimbarea așa de ușor și spune prea des: „ca pe vremuri”. Cum afli? Chiar de la primul interviu ori din varii conversații despre carieră purtate ici-colo. Credeai că se întâmplă doar altora?
Dacă nu mai ai curiozitatea să afli nimic despre domeniul în care lucrezi sau crezi că știi și că ai văzut deja totul, atunci ai nevoie de o schimbare. Dacă nu o identifici, poate te ajutăm noi, cu un pic de consiliere în carieră. Poate că nu ai mai învățat ceva nou și pasionant de ceva vreme și e timpul s-o faci. Rutina și plictiseala sunt cei mai mari dușmani ai evoluției profesionale. Niciodată n-a fost mai simplu și mai accesibil să înveți. Există cursuri, inclusiv gratuite, la un click distanță, și tu, ca specialist experimentat, știi cel mai bine ce cunoștințe îți lipsesc. Poate e vorba de capacitatea de a conversa în engleză? Ori poate o doză de digital, de tehnologie îți vor face bine; poate în căutarea tendințelor, aerul proaspăt al industriilor inovative te va captiva. Un alt unghi cu vibe pozitiv este să te implici activ în a transfera celor mai tineri sau mai neexperimentați ceea ce știi. În companie ori în asociații sigur vei găsi proiecte de mentorat, de voluntariat, alături de care experiența acumulată capătă sens și tu regăsești energia pozitivă de care ai nevoie.
Iar dacă simți că te-ai consumat prea mult la ultimele joburi și că ai nevoie de o schimbare, îți recomandăm să schimbi nu doar jobul, ci și felul în care te raportezi la un job, ambiția și contribuția pe care ai de gând să le aduci în sprijinul noului edificiu. Dacă ai argumente și ești convingător, cu siguranță și alții vor crede în noul tău proiect.
Tu ce crezi că ar mai fi de făcut?
Photo by Michael Held on Unsplash
Articole similare:
Abonează-te la newsletter: