Revista presei economice din săptămâna 21-27 august
25 mai 2017
Internetul este doldora de sfaturi pentru cei care merg la un interviu de angajare. Și totuși, mulți candidați irosesc șansa de a-și convinge interlocutorul și de a se evidenția ca o alegere bună (a nu se înțelege o alegere ideală) pentru angajator și pentru jobul disponibil.
Interviul nu e un interogatoriu! Interviul nu e un interogatoriu! Interviul…
Vom continua să repetăm această propoziție la fiecare training și la simulările de interviu pe care consultanții noștri le realizează pentru beneficiarii proiectelor de outplacement. Pentru că interviul este o stradă cu dublu sens. Când recrutorul pare să fi epuizat toate întrebările și discuția se îndreaptă către final, vine momentul critic când ești invitat/ă să adresezi și tu întrebări. Iar ceea ce urmează va influența atât decizia angajatorului, cât și decizia ta.
Nu am întrebări. Unul dintre candidații pe care-i consiliem își motivează astfel răspunsul: Nu aș vrea ca angajatorul să creadă că nu am fost atent sau că nu am înțeles ce mi-a spus. Așa că prefer să nu pun întrebări. Dacă este și percepția ta, s-ar putea ca angajatorul să te considere neinteresat/ă de poziție sau slab pregătit.
Adresând întrebările corecte îți vei securiza poziția în procesul de recrutare, vei demonstra interes și, cel mai important, vei afla dacă poziția și compania ți se potrivesc. Este și o ocazie să primești detalii inedite. Pentru inspirație, iată șapte întrebări „mortale” – în sensul bun, desigur.
Întrebări „câștigătoare”
Cum ar trebui să fie candidatul ideal pentru această poziție?
Această primă întrebare îi solicită angajatorului să meargă dincolo de ce a scris în anunțul de recrutare. Iar dacă recrutorul menționează o abilitate pe care o ai și despre care încă nu ai povestit, acum e momentul oportun să vorbești despre ea.
Care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă departamentul/ ocupantul acestei poziții?
La interviu, atât candidatul cât și recrutorul încearcă să își evidențieze calitățile. Însă este important să afli și care sunt dificultățile, provocările – mai ales dacă îți dorești un angajament pe termen lung. Dacă sunt aduse în discuție provocări cărora le-ai făcut față cu brio în trecut, ai șansa să le prezinți și să te remarci.
De ce vă place să lucrați aici?
Adresezi această întrebare direct recrutorului. Astfel, relaționezi cu el la un nivel mai personal, făcând un schimb de percepții și opinii mai degrabă decât de informații. Orice ezitare din partea recrutorului poate fi un semnal de alarmă și merită investigații suplimentare.
Care sunt etapele următoare?
Pentru a marca finalul discuției, adresează o întrebare legată de etapele procesului de recrutare și de termene. Vei sugera astfel recrutorului că ești o persoană structurată, atentă la planificarea activității și că iei în serios și acest demers de recrutare.
În ceea ce te privește, obiectivul interviului este să îți convingi interlocutorul. Mai mult decât atât, ai numai de câștigat dacă relația pe care o stabilești cu el se umanizează, devine un dialog. Vei putea fi considerat/ă alegerea potrivită dacă te diferențiezi de ceilalți candidați. Desigur, vei nuanța întrebările în funcție de poziția în companie a interlocutorului. Odată ajuns într-o etapă avansată a recrutării, în dialogul cu managerul direct sau cu beneficiarul poziției, acestea vor avea legătură cu strategia companiei, oferindu-ți o perspectivă mai largă asupra afacerii.
Fă-ți în avans o listă de întrebări și, adaptat la context, adresează-le la momentul potrivit. Recomandarea noastră este să te limitezi la trei, dar să pregătești mai multe – este posibil să primești informațiile dorite în alt moment al interviului.
Articole similare:
Abonează-te la newsletter: