Share Smart

LIKE, LIKEABLE, LIKEABILITY – Ce ai de făcut la interviu?

15 aprilie 2020

likeability

E foarte probabil să te regăsești într-o zi fără job. Când cariera ta a fost suficient de lungă și de bogată ca să fi trecut atât prin perioade faste, cât și prin crize (personale, profesionale, de sistem), știi că pierderea unui job nu este ceva ce se întâmplă doar altora.

Când ești consilier de carieră antrenezi în fiecare zi candidați pentru viitoarele interviuri. Trăiești interviurile alături de fiecare candidat și înveți din experiențele lor, fie că sunt reușite ori ratate. Ne bucurăm să împărtășim cu voi câteva dintre ideile noastre despre acest subiect.

Am mai vorbit aici despre cum să te prezinți sintetic ori despre cum să te diferențiezi de alți candidați. Ba chiar am scris despre ego-ul și autosuficiența care te fac să ratezi interviul, oricât de bun expert ai fi în meseria cu pricina.

Azi ne-am oprit asupra abilității de a te face plăcut (la interviu). Îi zice în engleză LIKEABILITY, dar nu avem încă un echivalent în limba română. Totuși, în epoca social media, unde totul e pe bază de Like & Share, credem că și acest cuvânt e deja pe înțelesul tuturor. Reușita ta poate depinde inclusiv de modul în care înțelegi să abordezi un interviu și de receptivitatea la mediu ori de inteligența ta emoțională. Pe fondul personalității tale, sunt și alegeri conștiente (ținuta, pregătirea prealabilă) dublate de doza de spontaneitate de care dispui.

Credibilitate

În recrutare invocăm adesea trei cuvinte magice, puțini caută să le disece sensul: CHIMIE personală, dar și amicii săi, VIBE și FIT. Poate vei replica imediat că nu ai fost niciodată popular/ă în curtea școlii ori că vrei să fii cine ești, nu cine ar vrea alții să fii.

Nu vorbim despre ipocrizie, ci despre CREDIBILITATEA TA. Iar credibilitatea nu stă doar în diplome, medalii, rezultate, ci și în calitatea de coleg ori de șef. Ești credibil dacă răspunsurile tale sunt structurate, argumentate cu exemple concrete. Afirmațiile se susțin cu experiențe personale. Relațiile la job (cu colegii, cu subordonații ori cu managementul) sunt surse frecvente de eșec profesional și de aici și interesul recrutorului pentru acest capitol.

Întrucât interviul este o oportunitate de marketing personal, cu o bună parte de subiectivitate, contează ca interlocutorul să rămână cu o impresie pozitivă, cu sentimentul că i-ar plăcea să colaborați. E vorba despre atitudine, dar și despre comunicarea non-verbală. Atitudine nu înseamnă să te prezinți ca o divă (sau un div, după caz) elegantă și inabordabilă, ci mai degrabă să te adaptezi peisajului. Atitudine nu înseamnă nici să ții mâna într-un anume fel, studiat și artificial, ori să te gândești permanent să nu-ți atingi nasul. Dimpotrivă, atitudinea ține de o prezență naturală, spontană, deschisă – unde arăți respect și interes pentru interlocutor, îl asculți cu atenție și răspunzi clar și la obiect întrebărilor sale. Mai poate însemna și un umor fin, chiar dacă pentru unii (campioni ai gafelor) s-ar putea să fie o armă cu două tăișuri.

Recomandarea noastră este să fii autentic. Autenticitatea vinde bine și chiar diferențiază în procesul de recrutare. Nu de alta, dar prea mulți candidați afișează banalități și fraze tocite, fără conținut. Asta nu înseamnă (doar) să fii direct, să spui verde-n față interlocutorului că nu crezi în ce-ți spune sau că știi tu mai bine despre cum se fac jocurile în recrutare.

Know your audience

Autenticitate înseamnă mai ales să arăți la rândul tău interes față de ce are de propus recrutorul; să vii pregătit la interviu, cu întrebări și cu observații din piață despre companie. Nu cunoaștem angajator care să nu fie flatat de un candidat care și-a pregătit interviul, care cunoaște produsele ori serviciile și care aduce subtil în discuție nevoile companiei și ale jobului cu pricina. Ce te împiedică să te documentezi?

E ca în marketing. Dacă ți se vorbește exact despre problemele tale, despre piața ta, ai impresia că-l cunoști pe cel din față și că ar putea să se adapteze din mers la echipa respectivă. Altfel spus, crește rata de conversie! Este exact ceea ce cauți tu, un job bun, din cât mai puține încercări.

Mereu citești că trebuie să vii pregătit cu întrebări la interviu. Chiar și așa unii nu adresează nicio întrebare. Cei mai mulți scot din desagă ori întrebarea despre salariu ori cea despre programul de lucru.

Deși candidatul e îndreptățit să afle aceste informații, contează mult și cum adresezi întrebarea, ca să nu lași impresia că este tot ce te interesează. Halatul, cât costă halatul? Dincolo de aspectul pur material, recrutorul ar fi încântat să-i adresezi întrebări legate de organizația sa, de modul în care se dezvoltă carierele ori se formează noii recruți. Sau, dacă ai ascultat cu atenție prezentarea sa inițială, sigur te poți referi la unul dintre aspectele menționate ori ai putea cere detalii despre echipa din care vei face parte. Pe scurt, ți se oferă posibilitatea să pui 1-2 întrebări, e important să ți le alegi cu grijă. Altfel spus, alege-ți bătăliile potrivite, pentru că întrebările puse îi vor da recrutorului indicii despre preocupările tale.

Gândește colaborativ

Succesul echipelor depinde în mod esențial de felul în care membrii colaborează și nu de existența geniilor izolate, și pare destul de clar că recrutorii vor căuta comportamente colaborative. De aceea, abordarea interviului nu ar trebui să se poziționeze nici pe terenul defensiv, dar nici pe cel agresiv. Avem doar câteva exemple recente din ambele registre: defensiv – De ce mi se pun atâtea întrebări, doar n-am venit să mă justific sau Mereu am fost un lider exigent, chiar dificil, așa sunt și nu vreau să mă schimb; agresiv – Le dau o lecție și le arăt ce știu sau Cui nu-i place de mine, să nu mă aleagă.

În mod de gândire colaborativ, propun soluții, nu dau lecții ori nu demonstrez că le știu eu pe toate. Chiar și atunci când ai observat la compania respectivă unele aspecte de ameliorat, nu e oportun ca la interviu să aliniezi la gard managerul și să-i arăți că nu știe meserie. Nu vei dovedi nici diplomație, nici orientare către soluții. La fel ca mai sus, inteligența emoțională trebuie folosită ca să alegi subiectele de dezbătut cu viitorul manager direct. Nu de alta, dar comportamentul tău la interviu este un predictor al modului în care veți colabora pe viitor.

Nu în ultimul rând, din consiliere de carieră și outplacement am învățat că una e să fii căutat, vânat pentru un post (atunci angajatorul cere și tu oferi) și alte e să fii fără job sau în căutarea unuia nou (în acest caz, tu ceri și angajatorul poate oferi). Se schimbă rolurile și așteptările părților implicate. Dacă tu ceri, e cazul să te modelezi cât mai bine, rațional și emoțional, pe cerințele companiei care recrutează.

Așadar, în lumina celor de mai sus, vrei să te pregătești mai bine pentru interviu? Consultanții noștri de carieră te pot sprijini. Pentru a intra în legătură cu noi, scrie-ne un mesaj la contact@ouplacement.ro.

PS: Mai țineți minte melodia trupei „Taxi”, Ești iubibilă? La interviu trebuie să fii plăcubil, adică să dai dovadă, fără efort, de plăcubilitate. Gata, am rezolvat și cu traducerea! 🙂

Photo by icon0.com.