Singurătatea căutătorului de job
12 iunie 2017
Pe piața actuală a recrutării de specialiști, în care candidații fac jocurile și tot ei sunt cei care își aleg până la urmă joburile, având adesea mai multe opțiuni, companiile se mobilizează și investesc în onboarding. Așa se numește în engleză procesul de intrare în companie a unui nou angajat, care începe încă din prima zi la job. În acest articol, noi o să folosim termenul de îmbarcare, pentru că ni se pare foarte sugestiv și încapsulează și ideea de proces.
Avantajele unui îmbarcări bine puse la punct ni se par atât de evidente, încât ne miră că aceasta nu a devenit deja o etapă obligatorie, de neocolit, a procesului de angajare, deși toată lumea e de acord că e necesară. Așadar, să trecem în revistă doar câteva:
- Angajatul are, din prima zi la job, o experiență plăcută și plină de satisfacție. Altfel spus, se simte bine-venit, pentru că e bine primit.
- Echipa existentă își cunoaște rapid și într-o manieră agreabilă noul coleg și interacționează cu acesta, ajutându-l să urce la bord și arătându-i cârma, direcția și cam pe unde sunt parâmele.
- Astfel, integrarea treptată a angajatului în colectiv se face mult mai lesne, pentru că e facilitată de contactul timpuriu al acestuia cu principiile de bază ale culturii organizaționale.
- Pentru că primește sprijin (da, inclusiv logistic, în privința amenajării punctului de lucru, de exemplu) și participă la un dialog despre ce are de făcut, angajatul devine productiv într-un timp mai scurt. Are tot ce-i trebuie în cabina lui, chiar de la sosire.
- Nu în ultimul rând, pentru că i se prezintă procedurile de lucru, dar și stilul de comunicare al companiei, noul angajat nu va face gafe de protocol sau greșeli în relațiile cu partenerii, și nici nu va fi nevoit să îl întrebe pe vecinul de birou din 5 în 5 minute: ”Aici cum răspund?”, ”Aici de unde să cer informații?” ș.a.m.d.
Marile companii dau tonul și creează tendințe
Și din acest punct de vedere, primii care și-au dat seama că oamenii sunt inima afacerii lor sunt giganții din Top 100 Global, care se întrec în a le oferi noilor angajați experiențe memorabile în primele zile la job. Și nu o fac nici din considerente de imagine și nici ca să concureze la titlul de cel mai bun angajator al anului, ci pentru că au realizat că astfel pot atrage și reține talentele de pe piață, de care au mare nevoie. Iată cum arată lucrurile acum.
La Airbnb, în San Francisco, noii angajați au șansa de a ieși din birou în timpul perioadei de orientare de 3 zile, ca să facă voluntariat la o organizație non-profit din zonă. Participă la jocuri centrate pe produsele companiei și stau în spatele echipei de suport clienți, ca să înțeleagă pe deplin atât nevoile gazdelor, cât și pe cele ale chiriașilor temporari.
La Adobe, viitorii angajați au șansa unică de a-i observa pe viitorii colegi în acțiune, lucrând efectiv, și de a vizita faimosul sediu al companiei, din San Jose.
Tableau, o companie de software din Seattle, își trimite noii angajați într-o veritabilă tabără de instrucție, unde li se prezintă produsele, compania și colegii. Seara, sunt organizate evenimente distractive, care ajută la legarea de relații interumane și contribuie, astfel, la stimularea implicării în viața profesională. Și exemplele pot continua!
Fă și tu ce ține de tine! Atitudinea contează
Acum, după ce am văzut ce eforturi depun cei mai importanți angajatori pentru a primi de o manieră cât mai ospitalieră și mai productivă noi membri ai echipajului, haideți să vedem ce acțiuni depind de tine. Prezentarea ta la noul loc de muncă e, în primul rând, o chestiune de atitudine. Deschiderea la nou, disponibilitatea de a afla lucruri și încrederea în tine sunt esențiale pentru a face o bună impresie din prima. Știm toți că prima impresie e crucială și are prostul obicei să nu se mai schimbe decât foarte rar.
În rolul nostru de consilieri în carieră te însoțim și în primele zile de lucru. După ce ai muncit din greu, și noi la fel, să găsim noi oportunități, ar fi păcat ca totul să se irosească din cauza unei atitudini stinghere sau nepotrivite.
Apropo, am văzut odată, ajunși la recepția unei companii, o doamnă cu un tort în brațe. Întrebată unde se duce, a răspuns că a venit la serviciu și că era prima ei zi de lucru acolo. Ne-a plăcut foarte mult gestul ei! Sigur, acum nu e musai să te duci la noul job cu un tort sau o cutie de bomboane. Simbolistica gestului ei, însă, ni s-a părut cuceritoare, pentru că se traduce prin dorința de a socializa și a-și cunoaște colegii. Dacă te duci direct la biroul care ți-a fost atribuit și stai cu nasul în computer, ca la o nuntă unde nu cunoști pe nimeni și nici nu prea ți-ai dori să fii, ratezi startul. Așadar, profită de orice ocazie pentru a schimba informații cu cei din jur! Dintr-o simplă conversație, vei afla multe despre companie și vei înțelege nuanțe pe care nu ai cum să le găsești la rubrica ”Despre noi”, pe site-ul de internet al firmei.
În același timp, fii gata să-ți adaptezi așteptările. Există și situații când, după o scurtă introducere, trebuie să plonjezi direct în activitate. Asta depinde atât de cultura organizațională, cât și de nevoile imediate ale afacerii, care sunt, poate, stringente. Nu da înapoi! Fă pasul de la teoretic (adică ce ai spus că știi să faci, la interviul de angajare) la practic, și demonstrează ce știi! Succesul, de la primul proiect, o să-ți aducă satisfacții, precum și aprecierea colegilor.
Primele zile la un loc de muncă îți vor permite să aprofundezi domeniul de activitate, modul de lucru în companie – cu bune sau mai puțin bune. Nu te teme că, dacă pui întrebări, restul echipei se va supăra. Din contra, dozează-le cu atenție și pune-le, pentru că, în realitate, colegii tăi se așteaptă la asta. Și încă ceva: când, după ce tu vei fi devenit un membru ”călit” al echipajului, vin oameni noi, ajută-i și pe ei la îmbarcare, oricât ai fi de ocupat. Nu uita că ai trecut și tu prin asta și amintește-ți de panica stânjenitoare care te-a cuprins în a doua zi la job, când ți-ai dat seama că nu îți amintești numele și funcțiile tuturor colegilor, oricât te-ai străduit!
Îți dorim succes și, dacă vrei, citește și acest ghid de supraviețuire al începătorului la birou, AICI. E ilustrat și amuzant pe deasupra.
Sursă foto: Unsplash.com
Articole similare:
Abonează-te la newsletter: