Share Smart

Connected vs. disconnected. Timp profesional sau timp liber?

7 octombrie 2020

timp

Pentru încălzire, începem articolul de azi cu date statistice. La nivelul Uniunii Europene, circa 25 la sută dintre salariați au putut munci la distanță, în vreme de pandemie. Dintre aceștia, 40 la sută nu „telemunciseră” înainte. Adevărat, România se află pe unul dintre locurile codașe la telemuncă, pentru noi pandemia a reprezentat un șoc cu atât mai mare cu cât organizațiile nu erau pregătite să facă față unei schimbări atât de bruște (material, competențe, securitate informatică, proceduri de muncă, tutti quanti…).

Dar nu e vorba doar despre schimbarea locului din care fiecare își efectuează sarcinile de lucru, ci și de modul în care salariatul și angajatorul cooperează.

Ne întoarcem la cifrele europene: 17 la sută dintre persoanele angajate au raportat că au fost contactate de către angajatori de mai multe ori în timpul liber, în ultimele două luni de la data publicării studiului. Statistica publicată de Eurostat se referă la anul 2019, dar, desigur, extinderea telemuncii înseamnă și extinderea acestui comportament. Probabil că acum, în vremuri de pandemie, când granița dintre timpul liber și programul profesional s-a subțiat sau pur și simplu a încetat să mai existe, lucrurile arată deja un pic altfel. (Dar nu în bine.)

  • Proporția celor care au raportat astfel de „invazii” a fost mai mare în rândul bărbaților (20 la sută) decât în rândul femeilor (14 la sută).
  • Cel mai mare număr de angajați care au fost contactați în mod repetat în timpul liber aparține domeniului „imobiliare” (18 la sută); urmează serviciile profesionale, inclusiv PR și comunicare.
  • În ceea ce privește ocupația, „campionii” sunt, de departe, angajații aflați în poziții manageriale, cu 28 la sută. Or avea ei salarii mai mari și responsabilități pe măsură, dar oare nu au și dreptul să se deconecteze de la muncă?

Sursă: Eurostat

Sursă: Eurostat

Telefoanele inteligente au adus o grămadă de beneficii vieții de fiecare zi, dar, odată cu ele, și dezavantajul de a nu mai putea avea timp liber decât dacă pur și simplu le oprești. Căsuțele poștale de la e-mail-ul profesional s-au mutat pe ele. Bipuri după bipuri, WhatsApp-uri, „n” alte aplicații zumzăie încontinuu și creează impresia că trebuie, ești nevoit(ă), aproape forțat(ă) să răspunzi cât mai repede, pentru că altfel se vede că ești prezent(ă) și nu ai reacționat…

Pentru salariat, e vorba de o nouă disciplină a muncii, cu atât mai mult cu cât pandemia a adăugat noi dificultăți: prezența copiilor în paralel cu activitatea profesională reprezintă în continuare un efort suplimentar de făcut, în același program de lucru; lipsa spațiului dedicat muncii presupune un compromis organizatoric cu alți membri ai familiei.

Pentru companii, experiența acestor șase luni ne-a arătat că ele se adaptează progresiv și diferențiat, în funcție de cultura organizațională. Ce altceva ar avea de făcut, dat fiind că vorbim de cele mai multe ori de o telemuncă obligatorie, nu voluntară? Feedback-ul din piață e variabil și depinde mult și de exigențele/pretențiile managerilor.

Iată câteva idei concrete, de pus în practică de fiecare dintre noi. Burnout-ul nu este un cuvânt inventat și nici un risc la care sunt expuși doar ceilalți…

  1. Păstrează un spațiu de muncă dedicat, nu amesteca laptopul și Netflix-ul! Va fi mai bine și pentru timpul profesional, și pentru cel personal…
  2. Spune STOP mesajelor de la serviciu, chiar și atunci când vin pe vreo mesagerie instantanee! Le poți citi și mâine dimineață. Majoritatea covârșitoare a „urgențelor” poate fi rezolvată, bine-mersi, și în timpul programului de lucru, cu o bună planificare și distribuire a sarcinilor.
  3. Respectă-ți colegii! Noile limite pot fi discutate cu membrii echipei și cu managerul direct, iar abuzul trebuie semnalat.
  4. Schimbă aerul și oferă-ți momente de respiro – ideal, la aer curat, măcar și pe balcon! Sănătatea și echilibrul mental sunt puse la grea încercare în această perioadă și anxietățile de toate felurile ies la iveală.
  5. Dacă ești HR-ist (mulți colegi de branșă ne citesc – mulțumim!), culege bune practici și propune idei concrete în sprijinul colegilor telemuncitori.

Și din acest punct de vedere, Franța, campioana reglementării relațiilor de muncă, a consemnat o premieră. Din luna august 2016 a fost legiferat și introdus în Codul Muncii inclusiv dreptul de a te deconecta electronic de la sarcinile de serviciu în timpul liber. Toate companiile cu peste 50 de salariați au obligația de a lua măsuri concrete pentru a apăra spațiul personal al lucrătorilor. I-au călcat pe urme Italia și Luxemburg. Legislația din România încă nu prevede nimic explicit în această privință.

Photo by Charles Deluvio on Unsplash