Revista presei economice din săptămâna 21-27 august
30 iulie 2018
Conferința proiectului „Alba Iulia 360” a reunit, în 25 iulie 2018, persoane din cinci dintre cele mai defavorizate comunități din municipiu, oficiali ai primăriei și oameni de afaceri. Cei peste 160 de participanți au căutat împreună cele mai potrivite soluții de afaceri pentru a dinamiza comunitățile Zgura, Partoş, Trandafirilor, Barbu Lăutaru, Ciocârliei-Pompieri. Din partea noastră, în calitate de partener al proiectului, a participat Viorel Ghețe, managerul companiei. Iată în cele ce urmează cum au decurs lucrurile la conferință.
„Este un program pentru voi, un program care fără voi nu se face”, le-a spus locuitorilor din cele cinci comunități defavorizate primarul municipiului Alba Iulia, Mircea Hava, care a subliniat importanța acestui proiect european derulat de primărie în parteneriat cu firme, instituții și fundații. Primarul Hava a arătat oportunitățile oferite de „Alba Iulia 360” privind completarea studiilor și angajarea, programe tip „școală după școală” pentru copii, îmbunătățirea condițiilor de locuit, asistență medicală, sprijin pentru deschiderea unei mici afaceri. „Nu trebuie să vă obişnuiţi cu sărăcia. Nu trebuie să rămâneţi săraci. Atât voi, dar mai ales tinerii și copiii voștri trebuie să aibă o șansă în plus să facă ceva”, le-a spus primarul participanților.
Moderatorul conferinței, Marius Bostan, antreprenor, co-fondator al Fundației Naționale a Tinerilor Manageri și RePatriot, fost ministru al Comunicațiilor, a subliniat aceeași temă: „Să nu crezi niciodată că dacă ești dintr-o anumită zonă nu ai nicio șansă, pentru că așa îți creezi o barieră și nu scapi de viața grea”. Și a dat exemplul său, al copilului dintr-un sat vrâncean, care a studiat în condiții grele, care s-a pregătit și care a descoperit cum „oameni care au reușit să facă o afacere au creat oportunități de dezvoltare și pentru ceilalți din comunitate.”
Viceprimarul Gabriel Pleșa a expus, pe scurt, dorința municipalității, „ca la sfârșitul acestui proiect să aveți și condiții de viață mai bune, dar și o altă perspectivă“.
Managerul proiectului „Alba Iulia 360”, Crina Dumitrescu, a insistat pe necesitatea perseverenței, cerându-le participanților să fie alături de experții proiectului care se află pe teren în cele cinci comunități căutând soluții individuale pentru problemele familiilor respective: „Ascultați-le sfaturile, nu așteptați recompensa imediată, ci așteptați, căci este ceva mai bun. Să fiți hotărâți să doriți să vă schimbți viața. Veți afla mijloace prin care puteți să deveniți propriii dumneavoastră angajatori, propriii dumneavoastră stăpâni. Să avem tăria să mergem până la capăt.”
Nicu Neag, responsabil de promovarea proiectului din partea Municipiului Alba Iulia, a arătat că fiecare dintre cele 560 de persoane selectate va beneficia de cel puțin două măsuri de sprijin (educaţie, servicii socio-medicale, ocupare, antreprenoriat, îmbunătățirea condiţiilor de locuit, asistență juridică pentru reglementarea actelor personale). „Proiectul nu se limitează doar la ajutorul clasic”, a pus Nicu Neag, „ci vă provoacă să înființați afaceri și să ajungeți să vă încredeți în forțele proprii”.
Valentin Miron, președintele Fundației Naționale a Tinerilor Manageri, a prezentat în detaliu componenta antreprenorială a proiectului. Altel spus, toți pașii pe care trebuie să-i urmeze cei care vor să înființeze afaceri: de la consiliere antreprenorială, la cursuri de inițiere în antreprenoriat și până la concursurile de planuri de afaceri. Afacerile selectate vor fi susținute prin micro-granturi de 25.000 euro. „Cum am făcut primii bani cum i-am și cheltuit” , a povestit Valentin Miron începuturile sale în afaceri. „Am înțeles că am nevoie să învăț cum să fac să țin acești bani după ce îi fac și cum să fac mai mulți bani. Fără un pic de învățătură nu se poate. Trebuie să învățați chestiile elementare ca să aveți succes. Cursurile vor fi făcute față în față, cu profesor, cinci zile de curs și o zi de evaluare.”
„Pe lângă sprijinul Primăriei, este necesar sprijinul comunității de afaceri către comunitățile în care aceste afaceri se deschid”, a spus Viorel Ghețe, managerul BPI Management Consulting România SRL, partener în „Alba Iulia 360”. Cursurile oferite de BPI au o importantă componentă practică.
„Ne dorim să fim o punte între dumneavoastră și potențialii angajatori”, a arătat Adrian Octavian Avram, consilier al DAD Expertise SRL, partener în proiect. DAD Expertise va organiza sesiuni individuale cu acei membri din cele cinci comunități interesați de antreprenoriat pentru identificarea celor mai potrivite idei de afaceri, atât pentru persoanele în cauză, dar și pentru comunitate.
Evenimentul a avut o secțiune dedicată poveștilor de succes ale unor antreprenori din zona Alba-Sibiu: Claudia Pilat – proprietarul agropensiunii Insula Christiana; Călin Mătieș – „autorul” Pitei de Sântimbru, declarată de ministerul Agriculturii produsul tradițional al anului în 2015 și 2017; și Nicolae Romoșan – producătorul cașcavalului de casă Romoșan.
Importanța participării la cursurile de antreprenoriat și calendarul acestora au fost explicate de trei dintre trainerii acestor programe: Cristian Tatu – cadru universitar la ASE, Viorel Udma – director general al Accendo International și Cristian Tudorescu – analist financiar Explore Asset Management.
În cele cinci zone defavorizate vizate de „Alba iulia 360” există un segment important de populație de etnie romă. „Indiferent de cum vă tratează cineva, de cum vă vorbește, de cum cum se uită la dumneavoastră”, le-a spus participanților, la finalul conferinței, avocatul Dezideriu Gherghely, expert în non-discriminare al Asociației pentru Dezvoltare și Incluziune Socială, partener in proiect, „nu lăsați să vă dezamagească chestiunea aceasta. Sigur, te lovește, te doare, dar schimbați-o într-o motivare puternică. Să demonstrați invers. În tot ceea ce faceți urmăriți: încredere, motivare, stimă de sine și educare și auto-educare.”
Conferinţa de motivare antreprenorială s-a desfășurat în cadrul proiectul „Alba Iulia 360“(cod POCU/18/4/1/101639), cu o durată de 36 de luni, derulat de Primăria Municipiului Alba Iulia, în parteneriat cu: Liceul de Arte ,,Regina Maria” Alba Iulia, Fundația Națională a Tinerilor Manageri, Filiala de Cruce Roșie a Județului Alba, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Alba, Fundația PAEM Alba, DAD EXPERTISE S.R.L., BPI Management Consulting România SRL, INTRATEST S.A., Universitatea „1 Decembrie 1918“ din Alba Iulia, Asociația pentru Dezvoltare și Incluziune Socială.
Condițiile concrete de acces în proiect, etapele ce trebuie urmate, dar și perioada în care au loc le puteți afla de la experții implicați în activitatea de recrutare: Ioana Ciornei – 0754/847955; Robert Bandi – 0751/364020; Ovidiu Boc – 0766/365725; Geanina Chirilă – 0742/522992; Camelia Crișan – 0740/487596. Proiectul este cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capitalul Uman (POCU) 2014-2020.
Sursă foto, precum și alte fotografii de la eveniment, AICI.
Articole similare:
Abonează-te la newsletter: