Singurătatea căutătorului de job
29 septembrie 2022
Pandemia a accentuat tendințe punctuale, tipice companiilor cu echipe internaționale, pentru care frontierele nu mai semnificau de mult mare lucru. Amploarea pe care azi o au discuțiile despre productivitatea muncii remote, dar și despre echilibrul mental al echipelor arată că problematica e departe de a fi punctuală. Noile obiceiuri profesionale se confruntă cu modelele manageriale tradiționale, mai ales cu ideea de CONTROL, dar și cu așteptările în materie de promptitudine și DISPONIBILITATE în cadrul organizațiilor. Echipele distanțate fizic suferă cronic de HIPERCONECTIVITATE, dar și de DILUAREA continuă A LIMITELOR impuse de programul de lucru.
Un nou tip de disclaimer, pe care începem să-l vedem atașat la mailurile primite, demonstrează noi subiecte sensibile și, în răspuns la acestea, politici de respectare a timpului privat în companiile globale. „Dacă primești acest mesaj în afara orelor de program normale, te rog să răspunzi când e convenabil pentru tine” – scria într-un mail primit recent de colegii noștri.
Companiile globale au un „program de activitate” care traversează mai toate fusurile orare: asistența tehnică e în India, suportul pentru clienți în sud-estul Asiei, conducerea în San Francisco și Londra și serviciile financiare în Portugalia sau România. Cum comunică aceste entități, fără a-și crea reciproc un disconfort prea mare? Și nu doar cum, ci și când? Dacă lucrezi din România pentru o companie din SUA, îți începi programul la ora 14.00, de pildă. Distanța nu se mai cântărește doar în orele făcute din Domnești, Popești sau Chitila până la Piața Romană ori până în Pipera, ci se măsoară și în sute sau mii de kilometri, mai ales în cazul echipelor multinaționale.
Și atunci, ce-i de făcut pentru a menține o atmosferă de lucru plăcută și echipe care să nu se scufunde în quiet quitting sau orice altceva ce rimează cu demotivarea? Tematica e amplă, iar stresul urgenței nu se instalează doar prin acțiunile șefului ori când te simți cu musca pe căciulă pentru că ai întârziat cu livrarea unui rezultat. În postarea de azi, ne oprim la relația dintre manager și angajat, întrucât fiecare are porția lui de schimbare comportamentală proactivă. AȘTEPTĂRI, LIMITE, STRUCTURĂ ȘI PLANIFICARE, acestea sunt cele trei direcții de acțiune pe care ți le propunem azi. Văzute din cele două perspective, manager și contributor la echipă.
How to… dacă ești manager de echipă?
- Fixează reguli de comunicare în cadrul echipei, inclusiv referitor la disponibilitatea (pe e-mail sau în ședințe) în afara programului obișnuit (și ține-te și tu de ele);
- Oferă exemplul propriu. Dacă tu răspunzi seara sau în weekend la e-mailuri, sigur unii dintre colegi se vor simți datori să facă la fel;
- Prioritizează proactiv. Nu tot ce vine de la șef e urgent și membrii echipei ar trebui să deprindă obiceiul de a face la fel. Primul gest util ar fi să setezi un deadline pentru sarcina sau răspunsul respectiv.
How to… dacă ești contributor la echipă
- Prioritizează spontan sarcinile de lucru, organizează-ți munca. Cere un deadline, dacă nu e precizat; nu lăsa totul pe ultimul moment, în ziua (sau noaptea) dinaintea deadline-ului;
- Organizează-ți mai bine inboxul. Instrumentele de azi permit clasificări și etichetări pe criterii diverse, poți elimina unele notificări, fixa ore precise la care citești mesaje;
- Setează o mențiune permanentă alături de semnătura mailului, dacă lucrezi cu timp parțial ori de pe un fus orar anume, care ar putea influența disponibilitatea ta orară.
Despre dreptul de a te deconecta am mai scris și anul trecut. A fost și legiferat în unele țări, timide efecte se pot observa deja. Nu e un moft să vrei să fii lăsat în pace în timpul tău (teoretic) liber. Cum mulți dintre noi am devenit „sclavii” telefoanelor, bipul unei notificări generează un reflex aproape pavlovian de-a vedea despre ce e vorba. Pe de altă parte, lucrul în afara orelor de program afectează motivația intrinsecă, e demonstrat. Iar frustrarea, se știe, e unul dintre cei mai mari dușmani ai eficienței la muncă.
Încheiem cu o mică și nevinovată curiozitate: voi câte mesaje necitite aveți în inbox? 😊
Photo by Brett Jordan on Unsplash
Articole similare:
Abonează-te la newsletter: