Singurătatea căutătorului de job
14 ianuarie 2021

Cei mai mulți dintre noi ar vrea ca anul 2020 să fie șters cu buretele și uitat într-un sertar ferecat. În ceea ce ne privește, nădăjduim că nu vor avea aceeași soartă și învățămintele trase în urma lui. Dacă vor fi trase, desigur… Îmbătate de progres și de succes tehnologic, preocupate de bunăstare sau de expansiunea în spațiul extraterestru, marile state și economii ale lumii au fost îngenuncheate de un „biet” coronavirus care, iată, s-a dovedit a nu fi o banală răceală. Societatea contemporană și-a arătat, în numai câteva luni, fragilitatea și vulnerabilitatea. Și aroganța, am adăuga noi! S-au întrerupt legături de familie, activități recreative, sporturi, călătorii, olimpiada însăși, majoritatea micilor lucruri care, până mai ieri, ni se păreau normale, pur și simplu ni se cuveneau. Speranței că totul se va termina repede și cu bine, ca în filmele de Crăciun, i s-a opus realitatea de zi cu zi, din ce în ce mai apăsătoare și îngrijorătoare.
E greu de tras o concluzie clară privitoare la impactul pandemiei asupra economiei reale, dar impresia generală e că „da, nu e prea bine, dar putea fi și mai rău”. Traversăm o criză ca nicio alta în istoria recentă, iar senzația noastră e că economia (românească, dar nu doar ea) stă acum ca celebrul turn din Pisa. Nu-i mai trebuie decât un bobârnac – politic, financiar sau chiar meteorologic – ca să se încline și mai periculos sau să cadă cu totul.
Așadar, ce urmează anul acesta? N-avem noi glob de cristal, dar vedem totuși conturându-se în viața companiilor (și, implicit, în viețile noastre) câteva tendințe – două raționale și operaționale, două mai emoționale și toate combinate intrinsec.
Reorganizare, eficientizare, optimizare. Și ce devine salariatul?
După seismul pandemiei, anul 2021 credem că va aduce restructurări, reduceri de costuri și restrângeri de activitate. În planurile de eficientizare se găsesc externalizări de servicii, reducerea spațiului de lucru, renegocierea contractelor cu furnizorii, dar și automatizarea și robotizarea proceselor. Obiectivul este să obții mai mult, mai bine și mai ieftin, pentru toate procesele din companie, atât în funcțiile suport, cât și în aria de supply chain. Automatizarea schimbă modul de lucru atât în industrie, cât și în servicii. În pandemie, băncile și retailul au intensificat ritmul înlocuirii casierilor cu case de marcat automate. Doar nivelul de educație și gradul mic de bancarizare al clienților frânează (încă) acest proces ireversibil. Logistica a investit din plin în automatizare și tendința va continua și în 2021. Centrele de servicii, care sunt deja per se optimizări ale proceselor din companii, sunt optimizate acum și ele.
Se profilează nevoia de reconversie și de recalificare a angajaților, dar nimeni nu e pregătit pentru acest demers. Publicul nu conștientizează importanța educației și a formării profesionale, liceele tehnologice și școlile profesionale sunt în paragină, se fac adesea cursuri de formă, cu diplome irelevante. În orașele trecute deja prin dezindustrializare sau în mediul rural, procesul va fi cu adevărat dificil, mai ales când se corelează cu nivelul scăzut de educație.
Dar dacă tot vor fi salariați disponibilizați și dacă legislația le permite angajatorilor să se despartă de aceștia cu un cost mic, comparativ cu alte țări, condițiile de piață aduc din nou în prim-plan măsurile de sprijin pentru identificarea unui nou loc de muncă. Atât pentru companii, cât și pentru foștii salariați, serviciile profesionale de consiliere în carieră și outplacement aduc beneficii consistente. De altfel, pe măsură ce piața de recrutare s-a restrâns văzând cu ochii în 2020, recrutorii s-au reinventat și au devenit în consilieri în carieră. Cât despre noi, suntem prezenți de peste 20 de ani în piața de outplacement, cu rezultate excepționale. Sună un pic pro domo, dar când rămâi fără job, chiar face bine și e de folos să nu fii singur!
Biroul hibrid. Și ce devine spațiul de lucru?
Pentru unii, telemunca a fost mumă, pentru alții, ciumă. Luați pe nepregătite, angajatorii au trimis mai toți salariații din birouri să muncească de acasă. Desigur, alți salariați au rămas în linia întâi, la volan, la casă, pe linia de producție, la patul bolnavului… și le datorăm destule, inclusiv posibilitatea noastră de-a rămâne distanțați, în confortul de acasă.
Companiile au acum o misiune dificilă: să (re)creeze un nou spațiu al muncii și al colaborării. Cum împăcăm munca de acasă cu cea de la birou? Cum facem onboarding pentru nou-veniți? Ce și, mai ales, cum mai învățăm unii de la ceilalți? Am scris și noi, acum ceva vreme, despre așteptările din ce în ce mai exigente ale angajaților de la noile spații. Cu doi-trei ani în urmă, era la modă să ai chiar la birou un hibrid – posturi de lucru individuale punctate agreabil de zone de colaborare, de odihnă, zone verzi… Noua iterație este biroul hibrid, combinația fericită dintre munca de acasă și prezența la birou.
Echipele de HR trebuie să se pună serios pe treabă, ca să creeze noi medii de muncă. Probabil că nici nu se vor mai numi spații. Vor trebui concepute scheme complexe de prezență fizică sau online, cu mixuri atent calibrate: pe echipe, pe sarcini, pe subiecte. Altfel spus, vom personaliza biroul în funcție de activitatea derulată (pur individuală ori creativă, de interacțiune directă sau deja virtuală), de personalitatea membrilor echipei, dar și de opțiunile/constrângerile lor personale. Am fost agili, devenim hibrizi 😊.
Digitalizare accelerată. De care parte a barierei digitale vei fi?
În țara dosarului cu șină, a ștampilelor și a scanurilor fără sfârșit, a actualizării de date cu prezență fizică la bancă, a calculelor de mână și a scrisului pe agenda de anul trecut (bine că am scăpat de coala indigo!), se pare că vom asista la o bine-venită transformare digitală, mână în mână cu eficientizările și optimizările deja menționate.
Do you speak digital? Indiferent de meserie, aceasta-i întrebarea și merită să cauți răspunsuri pentru propria-ți carieră. Pentru cei din resurse umane, să ne aducem aminte de noile noastre colege de breaslă Dora și Ema the chatbot. Dacă-i adevărat ce spun consultanții în management, precum studiul făcut de McKinsey Global Institute, care prognozează că aproximativ 800 de milioane de angajați își pot pierde slujbele din cauza automatizării până în 2030, e vremea să ne pregătim. Nici nu mai e așa de mult până atunci…
Revenind la România și la anul 2021, transformarea digitală poate duce la mărirea decalajelor dintre marile corporații, aflate deja pe această cale, și companiile care nu au mijloacele, motivele sau motivația să aducă roboți ori să se-nconjoare de o sumedenie de aplicații menite să ne facă viața și munca mai ușoare. Volens nolens, pandemia i-a forțat până și ce mai reticenți dintre noi să „îmbrățișeze” noile tehnologii. Acum e rândul companiilor. Mai grav e că milioane de români rămân în lumea tradițională, în care și curentul electric ori rețeaua de net sunt deja un lux. La fel de grav e decalajul dintre progresele mediului privat și situația digitalizării în sectorul public. Procesul de digitalizare e de-acum ireversibil și unii vor trebui să alerge serios ca să-l prindă din urmă.
Vindecarea post-pandemie. Cum (re)devenim o echipă motivată?
Anul trecut, ne-am concentrat să asigurăm continuitatea afacerii. Între timp, nivelul de stres și anxietate al fiecăruia a luat proporții nebănuite. Echipele care lucrează la distanță sunt mai puțin sudate, multe companii se confruntă cu demotivarea echipelor și cu o mai mică implicare pentru un scop comun, ba chiar cu un nivel ridicat de anxietate pe plan profesional și personal.
Liderii din business și echipele de HR (cele neexternalizate încă) se vor preocupa, desigur, de creșterea productivității și de optimizarea costurilor. În plus, rolul lor este să deschidă perspective securizante pentru salariați, să le clarifice pe cât posibil linia orizontului. Iar dacă pornesc restructurări nu-i nevoie doar de hârtii și proceduri administrative, ci și de sprijin emoțional și măsuri active de tranziție în carieră pentru foștii salariați. Moralul și motivația celor rămași sau ale noilor colegi vor fi elemente cheie în reconstrucția companiilor post-pandemie.
E ca efortul de reconstrucție de după un război.
Photo by Campaign Creators on Unsplash

Articole similare:
Abonează-te la newsletter: